- Øvinger side 29
- Øvinger side 37–39
- Øvinger side 42
- Øvinger side 47–48
- Øvinger side 51
- Øvinger side 61–66
- Øvinger side 71–72
- Øvinger side 79–83
- Øvinger side 87
- Øvinger side 92–93
- Øvinger side 94–95
- Øvinger side 99–100
- TEST DEG SELV side 29
- TEST DEG SELV side 31
- TEST DEG SELV side 42
- TEST DEG SELV side 47
- TEST DEG SELV side 51
- TEST DEG SELV side 61
- TEST DEG SELV side 71
- TEST DEG SELV side 79
- TEST DEG SELV side 86
- TEST DEG SELV side 92
- TEST DEG SELV side 94
- TEST DEG SELV side 98
TEST DEG SELV side 79
- Når gjelder angrerettloven? Når gjelder den ikke?
Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere når selgeren opptrer i næringsvirksomhet (forbrukerkjøp), og avtalen blir inngått ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, jf. § 1(1). Det er vesentlige unntak fra lovens virkeområde i § 2. Den gjelder blant annet ikke reiser og persontransport, for eksempel når flybilletter blir bestilt på nettet. Det er viktig å ikke forveksle unntak fra lovens virkeområde (§ 2) med unntak fra angreretten (§ 22). Ved unntak fra angreretten gjelder lovens øvrige bestemmelser, det er bare angreretten som ikke gjelder.
- Hvorfor har vi en lov om angrerett? Gjør kort rede for lovens formål.
Formålet med angrerettloven er å beskytte deg som forbruker i situasjoner der du er uforberedt og må ta en beslutning før du har fått tid og anledning til å sammenlikne selgerens tilbud med tilbud fra konkurrerende selgere.
- Hva er den normale angrefristen? Hva er fristens utgangspunkt, lengde og utløp?
Normal angrefrist er 14 dager fra den dag forbrukeren fikk varen i sin besittelse (leveringen). Mottakelsesdagen blir ikke regnet som en del av fristen. Den starter å løpe dagen etter mottakelsen, jf. § 6(1). Fristen utløper normalt etter 14 dager. Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den til nærmeste virkedag, jf. § 6(2).
- I hvilket tilfelle blir angrefristen utvidet med 12 måneder?
Ved fjernsalg der selgeren ikke har gitt opplysninger om angreretten i henhold til § 8(1) bokstav h (opplysninger om angrerett og standardisert angreskjema), blir angrefristen utvidet til ett år mer enn den ordinære fristen, jf. angrerettloven § 21(3). Regelen innebærer at fristen blir ett år og 14 dager.
- I hvilke tilfeller kan angreretten gå tapt før fristen er ute?
Angreretten går i prinsippet ikke tapt, men reglene i § 25 kan føre til at forbrukeren må helt eller delvis erstatte verditapet på varen.
Forbrukeren kan prøve varen, men ikke ta den i bruk. Har han eller hun tatt varen i bruk og likevel ønsker å benytte den ordinære angreretten med frist på 14 dager, må han erstatte verdireduksjonen. Noen varer kan bli nesten verdiløse etter at de er tatt i bruk, slik at erstatningen kan bli nesten hele kjøpesummen. Hvis forbrukeren ønsker å benytte den utvidede angreretten etter utløpet av den ordinære fristen på 14 dager, må vilkåret om manglende opplysninger etter § 8(1) h være oppfylt. I slike tilfeller gjelder ikke regelen om forbrukerens erstatningsansvar for bruken. Han skal ha hele kjøpesummen tilbake. En russedress som er kjøpt i nettbutikk uten at forbrukeren har fått opplysninger om angrerett og angreskjema, kan leveres tilbake etter ett år uten at selgeren har krav på erstatning for bruken. Dette følger av § 25(3) andre setning.